MOTOSİKLETLE İPEK YOLU ‘na / By MOTORCYCLE to the SILK ROAD
28. Gün / Day 28
: 12.06.2014 Perşembe/Thursday
Sarakhs (İran Sınır şehri)>>>Meşhed (İran) ve Gümrükte çıkan
sorunlar
Yapılan km : 232
Dünden söylendiği gibi
sabah erkenden Sarakhs (İran) gümrük kapısında olmak için erken uyandım. Zaten
motosikletimle ilgili yaşadığım bürokratik sorun nedeniyle huzurlu değilim.
Türkiye ‘den çıkarken
alınması gereken Triptik Belgesi ‘nin eksikliği bu sıkıntıya yol açtı.
İran dışında hiçbir yerde
bu belgeye ihtiyaç duymadım. İran ise Nuh diyor peygamber demiyor. Adamların en
büyük derdi benim motosikletimi İran ‘da satarak İran ‘ı zarara uğratacağım
konusu. Bunun için bir teminat tesis etmeye çalışıyorlar. Carnét de Passage
veya Triptik Belgesi bu işe yarıyor mu acaba?
Erken uyandım ama Hotel
Doosti ‘nin görevlileri henüz uyanmadığından biraz vakit geçirdim. Neyse biri
uyandı ve lokanta bölümünde bana kahvaltı verdi. Bu arada sabah güneşinde
otelin ön cephesinden bazı görüntüler aldım. Tam bir kasaba oteli.
Eksik evrak ve İran Bürokrasisi :
Otelden Sarakhs Gümrük
kapısına yürümeye başladım. Az ilerde bir otomobil durdu ve beni aldı az ilerideki
gümrük kapısına götürdü. Saat 07:00 ‘ye doğru kapılar açıldı. İşlemler aslında
07:30 gibi başlıyor ve görevliler 08:30 gibi iş başı yapıyor. Şirketlerin
gümrük muamelecilerini bekliyorum. Bana Farsça olarak dünden bir kağıt
yazmışlardı. 7 tane şirket ismi var. Bunlar benim motorumla ilgili
giriş işlemi yapmaya yetkili ve aynı zamanda teminat verebilecek şirketler.
İran Gümrük İdaresi bunları tanıyor anlaşılan.
Bir iki muameleciyle
görüştüm. Benden bazı evrakın fotokopisini çektirmemi istedi. Pasaport, ruhsat gibi.
İş başladı diye sevindim. Sonra kantara gönderdiler ve motosikletimi
tarttırdım. Bana kantar fişi verdiler onları da getirdim. Ancak saat 09:00
gibi şirketlerin merkezleri açılıp da muameleciler şirketleriyle görüşünce
teminat yatırmaktan imtina ettikleri ortaya çıktı. Yani hiç biri benim motorum
için teminat senedine imza atmaya yanaşmıyorlardı. Bu şu demek oluyor. Şirket
benim motorumu İran içinde satmayacağıma dair İran Gümrük İdaresine taahhütte bulunacak.
Buna karşılık da benden 400.-USD mertebesinde bir bedel alacaklar. Bunun
dışında yeşil poliçem var ve İran içinde Trafik Sigortası olarak geçerli.
Yaklaşık saat 13:00 ‘e
kadar debelendik ancak hiçbir şirketin taahhütte bulunmayacağı ortaya çıktı.
Nice yetkililer ve müdürlerle lisanımız nedeniyle yarım yamalak görüştüm ama
nafile. Bu arada çeşitli Türk TIR şoförü arkadaşlar bana destek olmaya çalışıyorlar.
Bunlar içinde Osmaniye ‘li Niyazi ‘yi ve yakın yol arkadaşları diğer iki TIR ‘cıyı
anmadan geçmeyeceğim. Niyazi hem dostluk ilişkilerini kullanmaya hem de
tecrübesiyle bana tavsiyelerde bulunmaya çalıştı. Bu arada bana para desteği
vermek konusunda da açıktı. istemedim. Ancak karşılıklı telefon numaralarımız not ettik. İhtiyacım olunca onları arayabileceğim.
Son gelinen nokta İran ‘lı
görevliler (Müdür Habib Allah …) bana motosikletimi ancak bir kamyonla Türkiye ‘ye
yakın Bazargan Gümrük kapısına gönderebileceğimi söylediler. Benim eksik
evrakım ve İran ‘ın bürokrasisi bu işi bu hale getirmişti. Elbette üzüldüm ve
sıkıntılı bir durum olduğunu artık kabullendim.
Dışarı çıktım. Sıcak ve
aşırı parlak güneşli bir hava. Etraf toz duman ve karışık. Gelen giden TIR ‘lar
ve araçlar bir kaos oluşturuyor. Türkiye ‘ye doğru giden boş TIR bakıyorum. Ama bulamadım. Bulsam da
zaten motosikleti yüklemek ve gidiş koşullarını olgunlaştırmak bir bilinmez
süreç. Bir Iğdır firmasına ait TIR şoförüyle konuştum. Yükü yokmuş ve beni
alabileceğini söyledi. Ancak Tahran ‘a kadar. Tahran ‘dan yük yükleyecekmiş.
Vazgeçtim.
Kaçak Çıkış (Çılgın deneme) :
Gümrüklü alanın
giriş/çıkış kapısı tam bir kaos. Giriş yapan TIR 'lar ve çıkış yapan TIR 'lar kapıyı karmakarışık yapmış durumda. İki kapının ortasında yer alan kapı kontrol
görevlileri çoğunlukla binanın içinde muhabbet ediyorlar. Gözümü kararttım.
Motosikletimi kaçıracaktım. Giriş yapan TIR ‘ların bekçi kulübesine uzak
tarafından aradan motosikletimle kaçarak dışarı çıktım. Şanslıydım ve kimse
fark etmemişti. Aslında İran gibi bir yerde bu kaçış bana pahalıya
patlayabilirdi. Ama sanki yapacak bir şey kalmamıştı ve kaçmak tek yoldu.
Hemen
kaldığım Hotel Doosti ‘ye geldim. Biraz kuytu bir yere park ettim ve derhal
odaya çıktım motorun iç çantalarını aşağı indirip motora yerleştirdim. Üstümü
başımı giyindim. Otele ayrıldığımı söyleyerek Meşhed ‘e doğru yola çıktım. Bu
arada TIR şoförü Niyazi arkadaşı aradım ve ona durumu özetledim. İran ‘da
yollarda problem çıkmayacağını ancak çıkışta (Bazargan-Gürbulak) dert
olabileceğini söyledi. ‘Haydi hayırlısı, Allah
kerimdir’ diyerek saat 13:15 civarında 44 derece C sıcakta Meşhed ‘e doğru
yoldayım.
Meşhed :
Meşhed yakın. Yaklaşık
200 km mertebesinde bir yol. Yollar güzel. Hele Türkmenistan ve Özbekistan
yollarıyla kıyas kabul etmez. Gidişli gelişli yollar hem tenha hem satıh
kaplaması mükemmel. Meşhed ‘e doğru yolun sağı solu gözün görebildiğince çöl ve
çorak arazi. Yer yer tepelik. Meşhed ‘e yaklaşık 80-90 km kala çorak arazi tepelik
geçişler nedeniyle yolu kıvrımlı tatlı virajlı bir hale dönüştürdü. Yolda
benzin almam gerekti. Hemen yolun kenarında bulunan uyduruk bir benzinciden
benzin aldım. Benzin fiyatı yaklaşık 0.60-0.65 TL karşılığında.
Meşhed büyük bir şehir.
Güneydoğusundan şehre girdim. Kalacağım oteli bulmam gerek. Yorgun
değilim ama zihnim meşgul. Aslında bundan sonra amacım transit geçiş yaparak
direkt Türkiye ‘ye doğru yol almak. 15:30 gibi Meşhed ‘e girmeme rağmen
kalacağım Parsian Tourist Toos Hotel ‘i aramam ve bulmam vakit aldı. Sora sora
en nihayet Meşhed ‘in çevre yolunu kullanarak şehrin Kuzeybatısı ‘ndaki otele
17:30 gibi ulaştım.
Otel geniş bir alana
yayılmış 2 katlı apart evlerden oluşuyor. Bahçe içinde ve taşıtları odaların
önüne kadar çekmek mümkün. Motosiklet açısından güvenli bir otel. Geceliği
51.-USD ‘a gelecek şekilde anlaştık. Kahvaltı dahil. Cebimdeki Rial ‘leri
ödedim. Para bozdurma imkanı otelde yok. Genelde de para bozdurmaya pek
yanaşmıyorlar. Tek sıkıntısı Meşhed ‘in merkezine ve gezilecek yerlerine uzak.
Muhakkak taksi veya otomobil kullanmak lazım. Tam çevre bağlantı otobanının
yanı başında.
Odama yerleştim. Geniş ve
donanımlı bir oda. Giriş katında. Duşumu aldım ve bilgisayarımda vakit
geçiriyorum. Zaman zaman da Türkiye ‘ye olan yolumu ve riskleri kafamda
tartmaya çalışıyorum. Akşam yemeğimi otelde
yedim. Otelin restoranında servis hem çok yavaş hem de özensiz. Salata, tavuk kebap ve üzerinde
bol pilav geldi. Pek lezzetli olduğunu söyleyemem.
Tesis büyük bir tesis ama kalan sayısı çok az göründü. Yemekten sonra odama çekildim. TIR Şoförü arkadşlarla, Niyazi 'yle görüştüm. Onlar da Meşhed yakınlarında bir yerlerde konaklıyorlarmış. Bir süre
daha bilgisayarımla uğraştım ve sonra uyku.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder