MOTOSİKLETLE İPEK YOLU ‘na / By MOTORCYCLE to the SILK ROAD
27. Gün / Day 27
: 11.06.2014 Çarşamba/Wednesday
Mary veya Merv (Türkmenistan) >>>Sarakhs (İran Sınır şehri)
Yapılan km : 185
Sabah kaldığım otelde
(Hotel Marguş) kahvaltımı yaptım. Kahvaltı masaya garson tarafından
getiriliyor. Müşteri sayısı sanırım az diye böyle bir uygulamaları var. En
büyük masa yaklaşık 6 kişilik Alman turistlerin masası. Yaklaşık 65-70 yaş
arası Almanlar da otelin müşterisi. Kahvaltı sonrası 08:35 gibi teker döndü.
Merv ‘den çıkıp Güneybatı ‘ya giden M37 yoluna katılmak yaklaşık 20 dakikamı
aldı. Bu yol en yakında Tejen daha sonra da Aşgabat ‘a kadar giden ana yol.
Tejen ‘e kadar 140 km olan bu yolu tarifler üzerine yaklaşık 70. Km ‘de sola
doğru terk ettim. Bozukça bir yola girdim. Giden araç sayısı neredeyse hiç yok.
Yalnızlığa kapıldım ve endişelendim. Acaba yanlış bir yol muydu?
Sol yanımda görmesem de
büyükçe gölet olduğunu çevreleyen setten hissediyordum.
Haritalarda Hanhowuz
Reservoir diye anılan gölet oldukça büyük olmalıydı. Yol gittikçe kötüleşti.
Zaman zaman kamyonlarla karşılaştım. Otomobil olarak yanımdan geçen veya
karşımdan gelen kimse yoktu. Uzunca bir süre bu yolu kullandım. Çeşitli
yerlerde köprü(?) geçişleri vardı. Köprülerin üzerleri özellikle çok perişandı.
Ye yer asfaltımsı kaplamaya rastlanıyor demek yolu tarif etmek için daha uygun
bir ifadeydi. Yoldaki çukurlar gittikçe irileşti ve adeta birkaç metrekarelik
derin çukurlar halini aldı. Çok dikkatli ve yavaş girilmesi gereken ve aşırı
seçicilik gerektiren yol halini aldı. Sağda solda tarlalara, buralarda
çalışanlara rastlıyorum. Yalnız olmadığımı hissetmek cesaret verdi.
Zaman zaman doğru yolda
olup olmadığımı karşıdan gelen kamyonet veya kamyonlara sorarak teyit ettirdim.
Yaklaşık 185 km sonra saat 12:00 gibi Sarakhs ‘dayım. 3,5 saat ve 185 km.
ortalama hız 50 km/saat. Sarakhs Türkmenistan tarafında küçük bir kasaba-şehir
görüntüsünde.
Gümrüğe geldiğimde
Türkmenistan yetkilileri öğle yemeği molası vermişlerdi, yerlerinde yoklardı. Dışarıda
bekledim. Bu arada çeşitli Türk TIR şoförü arkadaşlarla tanışma ve konuşma fırsatımız
oldu. Hava 38 derece C. Sıcak ve etraf tozlu. Aşırı susuzluk nedeniyle hemen
oradaki bir binanın içinde satış yapan büfeden bir büyük su aldım. Tamamını
Türkmen tarafında neredeyse bitirdim. Cebimde kalan son Manat ‘ları su alırken
harcadım.
Saat 13:00 ‘de işlemler
başladı. İlk önce biri elimdeki karayolu belgesini teslim aldı, sonra doktor
bir küçük kâğıda mühür vurarak beni pasaport tarafına gönderdi. Burada iki
asker bir deftere kayıt yaptılar. Sonra pasaport memuru pasaportuma çıkış
damgasını vurdu.
Motorun çantalarını
kontrol ettiler. Çıkarken ne ararlar anamıyorum. İran tarafına doğru ilerlerken
Türkmen askerlerinin adım başı pasaportuma bakmaları bu sıcakta sabrımı
zorluyor. Bu defa İran gümrüğüne vardım. İlk binanın önüne motosikletimi park
ettim. Binaya girdim. Burada doktor odasında bir kayıt tutuldu. Doktor bazı
kritik sorularla bir sağlık sorunum olup olmadığını anlamaya çalıştı ve sonra
pasaport giriş mührü basıldı.
Pasaport görevlisinin
namazdan gelmesini beklemek yaklaşık 20 dakikama mal oldu.
Sonra motosiklet giriş
işlemleri için başka bir binaya sevk ettiler. Motorla ilgili elimde ruhsattan
başka hiçbir belge yok. Devamlı triptik belgesi (Carnét de Passage) soruyorlar.
Gürcistan ‘a geçerken
istemediklerinden bu belgeyi almamıştım. Aslında alsaymışım iyi olurmuş. Bu
nedenle sorunlar başladı. Triptik olmadığı için işlem yapmıyorlar. Motorun
deklarasyonunu yaptırmak için koşuşturup durdum. Bu arada işlem yaptıran TIR
şoförlerimizle sohbeti geliştirdik. Osmaniye ‘li Niyazi ve iki arkadaşı bana
hep destek oldular. Niyazi paraya ihtiyacım olup olmadığını sorarak bana 500.-USD 'a kadar destek olabileceğini ifade etti. Teşekkür ederek reddettim. Bu arada karşılıklı telefon numaralarımızı kaydettik. Niyazi işlemlerimin tamamlanması için çeşitli önerilerde
bulundu ancak saat 14:30 gibi olduğunda İran gümrüğü yetkilileri paydos ettiler. Buranın da usulü buymuş. Bana yardımcı olan bir çocuk yarım yamalak Türkçe’yle yarın
sabah 07:00 ‘de tekrar gelmemi ve işlemleri yapacak şirket yetkilisiyle
görüşmemi tavsiye etti. Motoru gümrüklü alan içinde emniyetli bir yere park ettim.
Gümrüklü alanın dışına çıkıp 50.-USD bozdurdum. 160,000.-Tümen verdiler. Dışarıdan
bir taksi tuttum. Taksiyle gümrüklü alana girdik ve motorun iç çantalarını
taksiye yükledim ve beni İran tarafındaki Sarakhs ‘da bir otele götürmesini
istedim. Hemen 1 km ötede Hotel Doosti ‘ye yerleştim. Otelin geceliği 70,000.-Tümen
yani 20.-USD gibi. Otel yıldızı olmayan basit bir otel. Odam 2. Katta ve ana
caddeye bakıyor. Elbiseleri asmak için portatif vestiyer var. Çantaları yere
bıraktım. Hemen duşa girdim. Rahatladım. Bir süre odada bilgisayarımla
ilgilendim. Daha sonra aşağıya, otelin lokantasına indim. Burada çorba,
mercimekli bir yemek, tavuk kebabı (cüci kebap ?) safranlı pilav, yoğurt yedim.
Çok acıkmıştım. Tekrar odama çıktım. Gümrük işlemleri olmadığı için zihnim çok meşgul ve sıkıntılıyım. Yarın halledilir diye umuyorum. Tekrar odama çıktım. Yine bilgisayarımda bir şeyler yazdım. Bu arada hava karardı ve akşam oldu. Kafamda onlarca kuşku ve soruyla uykuya daldım.
Çok acıkmıştım. Tekrar odama çıktım. Gümrük işlemleri olmadığı için zihnim çok meşgul ve sıkıntılıyım. Yarın halledilir diye umuyorum. Tekrar odama çıktım. Yine bilgisayarımda bir şeyler yazdım. Bu arada hava karardı ve akşam oldu. Kafamda onlarca kuşku ve soruyla uykuya daldım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder